Positiva effekter med floating

Positiva effekter med floating

Forskningen har visat att det finns väldigt många positiva effekter med floating. De mest kända fördelarna med floating och som även är de mest frekventa behandlingsåtgärderna med flyt-REST är:

  • Lindrar smärta i muskler och leder
  • Skapar en känsla av välbehag och välbefinnande
  • Reducerade nivåer av stresshormoner
  • Minskar ångest och depression
  • Sänkt blodtryck
  • Förbättrad nattsömn
  • Lindrar huvudvärk
  • Ökad inspiration och kreativitet
  • Minskar konsumtionen av smärtlindrande läkemedel

Andra positiva effekter av floating-Rest

Positiva effekter med floating

Det finns många andra rapporterade positiva effekter av att slappna av i en flyttank. Nedanstående påståenden är dock inte vetenskapligt bevisade ännu eftersom god forskning kräver stora grupper och kontrollgrupper vilket inte har uppnåts ännu för nedanstående påståenden.

  • Förbättrad sinnesfunktion så som ökad synskärpa, förbättrad taktil uppfattning, förbättrad hörselkänslighet och ökad smakkänslighet.
  • Förstärkt immunfunktion genom att undertrycka stresshormoner som inte bara försvagar immunförsvaret utan även undertrycker matsmältnings- och reproduktionssystemen, påverkar regenereringsprocesser och minskar insulinkänsligheten.
  • Ökad stressresistens och motståndskraftig mot stimulans av kroniska stressfaktorer i vår moderna stadsmiljö.
  • Förbättrad läkning genom ökad cirkulationen till extremiteter, främjar eliminering av metaboliska av produkter, minskad tyngdkraften ger bättre muskelavslappning.
  • Ökad hjärnsynkronisering mellan den högra kreativ hjärnhalvan och den vänstra analytisk hjärnhalvan.
  • Förbättrad självkänsla kan uppnås hos introverta eller rädda personer som kan få en känsla av säkerhet och trygghet efter en floatingsession.
  • Ökad introspektiv förmåga ner sinnesintrycken minimeras till i det närmaste noll.
  • Förbättrad lärandefunktion genom mindre distraktioner och större hjärnresurser till förfogande underlättas förmågan att absorbera nytt kunskapsmaterial djupare i hjärnan.
  • Ökad förmåga till visualisering så att idrottare bättre ska kunna fokusera och visualisera sig målet.
  • Förändrade endorfinnivåer.
  • Förbättrad sömn genom att framkalla ett naturligt lugn, underlätta introspektion och identifiera olika mindre tjänande sätt att tänka.

Allt viktlöst om floating

Här finner du massor med viktigt och viktlöst om floating, bad och avslappning men även en hel del roligt om floating.



Meny - Floating
Till förstasidan på www.floating.nuHögst upp på sidanLängst ned på sidan
SverigeSPAFöretagNyheter